La verdadera admiración que siente John Paul Keith por el sonido Memphis la acaba de estampar en su quinto disco de estudio, “The Rhythm of the City” que se publicará este próximo 19 de febrero. Sus 10 nuevas canciones de producción propia y por primera vez con sección de vientos, condensan ese arraigado blues, soul, rocanrol y desenfreno que desprende la maravillosa Memphis.
Stax Records, Hi Records o Royal Studios, el sonido de Memphis fue un movimiento adelantado a su tiempo, conservó musicalmente la historia de su contexto en una cápsula del tiempo, que sigue viva para informar y entretener como lo hace John Paul Keith en esta magnífica colección de canciones.
Seguramente otros cantantes con más poder en bruto o un rango estilístico más amplio o don interpretativo de John con lo mismo quizás lo hubiesen bordado, pero los matices de voz y tono, podría ponerlo fácilmente en la marquesina del soul de esta nueva época, dando forma a este regalo de casi 40 minutos.
Puro, estelar y brillante soul de John Paul Keith que en gran parte se debe a los brillantes músicos de sesión cuya interpretación le dio a una plantilla y una base. para permitir que su voz brillase. Molde del soul sureño o el sonido de Stax y Hi Records de los años 60 y 70, bajo esa influencia del blues, el country y la música gospel, que se originaron en la región, así como un trío de coristas Tierinii y Tikyra Jackson del grupo nominado al Grammy Southern Avenue, basado en ese groove con un sabor más rítmico y blues, orientado al pop que salió de Motown como en «How do I say no», el «Keep on Keep on» o al merseybeat de «Ain’t done loving you again», el «The Sun’s Gonna Shine Again» al más puro Al Green mezclando soul y funky rhythm and blues, invocando el alma del rey del blues BB King en «The Rhythm of the City» o en «How can you walk away» o al mismísimo Elvis en «Love Love Love».
John Paul Keith es amor, una emoción, un pulso fuerte e insistente, de un tipo grande impulsado por su banda que le da a cada canción del estupendo «The Rhythm of the City» un aire sudoroso y salvaje, pero al mismo tiempo evoca la iglesia y la espiritualidad. Keith establece las dualidades entre «hacer el mal» y «hacer el bien». Los coros podrían provenir del escenario en un club nocturno del sábado fuera de horario o del coro un domingo por la mañana. «Let’s Stay Together» de Al Green suena en la radio e instantáneamente alguien con quien estás, o tal vez incluso tú, dice «esos eran los buenos viejos tiempos», ¿Y los de ahora no?.
ENGLISH:
John Paul Keith’s love affair with the Memphis sound shines bright in The Rhythm of the City
The heartfelt admiration that John Paul Keith expresses for the Memphis sound has been forever imprinted on his fifth studio album, The Rhythm of the City, which is set to be released on February 19th. The 10 new songs make up his first self-produced album and bring together, with the help of a wind section, all the deep-rooted blues, soul, rock and roll and magical abandon that Memphis has to offer.
Stax Records, Hi Records and Royal Studios gave us the Memphis sound; a movement that was always ahead of its time. Musically, it has preserved the history of its context in a time capsule, and lives on to testify and entertain, which is exactly what John Paul Keith does in this magnificent collection of songs.
While other singers with more raw power or a broader stylistic range with talent similar to John’s might have been able to shine similarly, the subtle nuances found in his voice and tone that shape and form this almost 40-minute gem, will no doubt cement his standing, right up there with other soul powerhouses of today.
John Paul Keith’s pure, unadulterated, brilliant soul sound is largely due to the amazing studio musicians whose performances provided the template and base to let Keith’s voice shine through. The album was carefully molded in southern soul and the Stax and Hi Records sounds from the 60s and 70s, influenced by local blues, country and gospel music. The album also features the vocals of Tierinii and Tikyra Jackson from the Grammy-nominated group Southern Avenue, which add that Motown R&B, almost pop, flavor. You can really hear the groove in “How do I say no”, “Keep on Keep on” or the Mersey Beat-ish “Ain’t done loving you again”. “The Sun’s Gonna Shine Again” is Al Green at its finest, with its combination of soul and funky rhythm and blues, invoking the essence of the king of blues himself, Mr. BB King, in “The Rhythm of the City” and “How can you walk away”, or even Elvis in “Love Love Love”.
John Paul Keith is love, emotion and the strong, insistent force of one amazing guy driven by his band, giving each song of the outstanding The Rhythm of the City a sweaty and wild aura, while at the same time evoking religion and spirituality. Keith establishes the dualities between “good” and “evil”. At times, the backup vocals sound like they’re straight out of an afterhours Saturday night club, and at others, from the church choir on a Sunday morning. Al Green’s “Let’s Stay Together” plays on the radio when someone next to you – or maybe even you, yourself – suddenly says, “Ah, those were the good ol’ days.” And what about today?
Traducido por Jessica Jacobsen.