Adiós Charlie Watts. Un caballero en la mayor y más peligrosa banda del mundo

Hemos perdido a uno de los verdaderos caballeros del rock and roll. Charlie Watts mantuvo el ritmo de la mejor banda de rock del mundo durante más de 50 años. Se marcó ese fatídico martes 24 de agosto con 80 años. Destruido, devastador. Charlie My Darling. Imposible procesar hasta el día de hoy tantos conciertos y tantos buenos momentos. Sabíamos que este tipo de día llegaría, pero la realidad es otra. Será imposible de reemplazarlo, pero no tenemos ninguna duda de que los Rolling Stones continuarán.

We’ve lost one of the true cavaliers of rock and roll. Charlie Watts defended the rhythm of the best rock band in the world for over 50 years until that fateful day, August 24th, when we lost him, at the age of 80. We’re destroyed. Devastated. Charlie, My Darling. It’s impossible to process all the concerts and incredible moments that are flooding back. We knew this day would eventually come, but the reality has hit us hard. It will be impossible to replace him, but we have no doubt that the Rolling Stones will forge on.

¿Nuestro mensaje para Charlie? Descansa en beat paz Charlie que nos has golpeado  con tu relleno de tambor característico el estómago y dejado sin aliento. No estoy seguro de haber estado tan sorprendido desde lo de Tom Petty. Nadie vio esto venir. Y ahora el eterno debate. Keith siempre lo ha repetido infinidad de ocasiones que deseaba morir haciendo música. porque es por su razón de ser, y no por ambición o necesidad económica. Además por qué siempre se critica a una banda de rocanrol por la edad de sus componentes, ¿por qué no se hace lo mismo con un músico de jazz o un bluesman más longevo cuando vienen a actuar a un festival de jazz o gira?. Desde los inicios de la formación con aquello de ¿dejarías salir a tu hija con un Rolling Stones?, siempre la banda ha estado expuesta a un desmantelamiento y así fue como empezó todo hace 59 años.

Our message to Charlie? Rest in peace, Charlie. Although it wasn’t your drumbeat this time, once again, you’ve left us breathless with yet another one-two gut-punch. I don’t think I’ve been this affected since Tom Petty left us. No one saw this coming. And now, the eternal debate. Keith has repeated, time and again, that he wants to die making music. For him, it’s his reason for being; it’s not about ambition or money. Plus, why is everyone always going on about how old rock and roll musicians are? Nobody ever says anything about jazz musicians or the seemingly eternal bluesmen when they take stage center at jazz festivals or go back on the road to tour. Ever since that whole “Would you let your daughter marry a Rolling Stone?” debacle, they’ve been trying to take the band down. And that was 59 years ago.

¿Y qué más contar de Charlie Watts que no se haya dicho? Siempre he pensado que muchos baterías de rock parecen estar intentando matar algo, como si estuvieran cortando leña. Charlie en cambio, en cambio, tendía a ser muy relajado sobre el instrumento para conseguir esa sensación de jazz, y él tenía esa cualidad. El factor jazz en Charlie no estaba en el uso del platillo ting-ting-ting, sino en la relajación general de su cuerpo. Su pie derecho en el bombo, empujaba a la banda hacia adelante. También es la razón por la que apenas se puso a sudar mientras conducía a la banda para iluminar un estadio.

What can we say about Charlie Watts that hasn’t already been said? I’ve always thought that most rock drummers seem to be trying to kill something, as if they were chopping wood. Charlie, on the other hand, was usually extremely laid back when he was behind his set, turning out that jazzy feel – ‘that’ feel. In fact, Charlie’s ‘jazz’ factor wasn’t due to a clang-clang-clang cymbal, but instead, thanks to his looseness, as the kick drum led by his right foot pushed the band forward. Maybe that’s why he hardly ever broke a sweat as he led the band to light up stadium after stadium.

Watts a principios del mes de agosto, daría el visto bueno a la incorporación en los Stones de Steve Jordan, amigo, batería, productor y X-Pensive Wino, para esas 13 fechas de los Stones en Estados Unidos entre septiembre y noviembre. Ojo, los Stones celebran su 60 aniversario de su fundación en 2022.

At the beginning of August, Watts gave the go-ahead to the addition of Steve Jordan: friend, drummer, producer and X-Pensive Wino, for the 13 dates that the Stones were set to tour the United States between September and November this year. After all, the Stones were getting ready to celebrate their 60th anniversary in 2022.

La conexión con los Stones data de la grabación de “Dirty Work” en 1986 cuando Charlie Watts atravesaba una crisis de estupefacientes. Tras aquel disco problemático en el que Jagger y Richards acabaron peleándose, en 1987, después de que Jagger se enfocara para continuar con su carrera como solista y salir de gira, Keith Richards formó la banda X-Pensive Winos con Steve Jordan, para la realización de un documental que celebraba el 60 cumpleaños de Chuck Berry, llamado Hail! Hail! Rock ‘n’ Roll. El resto de X-Pensive Winos estaba formada por el guitarrista Waddy Wachtel, el saxofonista Bobby Keys, el teclista Ivan Neville y Charley Drayton al bajo. Keith Richards publicaría su primer disco solista con “Talk Is Cheap” (1988) al que se sumaron Bernie Worrell, Bootsy Collins y Maceo Parker.

Jordan’s connection with the Stones dates back to the 1986 recording of Dirty Work when Charlie Watts was going through a narcotics crisis. After that problematic album (in which Jagger and Richards ended up at arms), in 1987, Jagger decided to go back to touring and his solo career, while Keith Richards created the band X-Pensive Winos with Steve Jordan, eventually making a documentary to mark Chuck Berry’s 60th birthday called “Hail! Hail! Rock ‘n’ Roll”. The rest of the X-Pensive Winos included guitarist Waddy Wachtel, saxophonist Bobby Keys, keyboardist Ivan Neville, and Charley Drayton on bass. Keith Richards published his first solo album, Talk Is Cheap (1988), which featured Bernie Worrell, Bootsy Collins and Maceo Parker.

En 1992 Keith Richards volvería a contar con los servicios de Steve Jordan publicando su segundo disco de estudio, “Main Offender“, y un tercero “Crosseyed Heart” en 2015 . Steve Jordan participaría por segunda vez como compositor de “Almost Hear You Sigh”, un sencillo de menor éxito, coescrito por Jordan, Richard y Mick Jagger , del álbum “Steel Wheels” en 1989.

In 1992, Keith Richards would look to Steve Jordan once again when he put out his second studio album, Main Offender, and then once more with Crosseyed Heart, his third solo album in 2015. Steve Jordan would be featured yet another time, when he wrote “Almost Hear You Sigh”, a less successful single, co-written by Jordan, Richard and Mick Jagger, from the 1989 album, Steel Wheels.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.4

Pero vayamos de nuevo con nuestro adorado Charlie Watts, Watts fue contratado por los Stones en 1963 sustituyendo a Tony Chapman y desde entonces no se ha perdido un concierto desde que se unió en enero de 1963. Es el único miembro, además de Mick Jagger y Keith Richards, que aparece en todos los discos de estudio. Hay un puñado de canciones, incluidas «Shine a Light», «It’s Only Rock‘ N ’Roll» y «You Can’t Always Get What You Want», en las que no toca la batería.

But let’s get back to our beloved Charlie Watts. Since January 1963 when he was hired by the Stones to replace Tony Chapman, he didn’t miss one gig. He’s the only member besides Mick Jagger and Keith Richards who appears on all of the band’s studio records, although there are a few songs (including “Shine a Light”, “It’s Only Rock N ‘Roll”, and “You Can’t Always Get What You Want”) on which he doesn’t play drums.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.2

Ese golpeo y sonido tan característico de Charlie con el swing influenciado por el jazz, impulsó a la mejor banda de rock’n’roll de todos los tiempos. El hombre del jazz que se convirtió en una superestrella del rock embistió las bases que sustentaron la música de los Rolling Stones. El centro de gravedad y jefe de los demonios. La banda se convirtió en sinónimo del exceso de rock and roll, pero para Watts, tocar con los Stones no se convirtió en el viaje del ego que impulsó a Mick Jagger y Keith Richards.Watts compitió con Bill Wyman por el título de miembro menos carismático de la banda, evitó ser el centro de atención y rara vez concedía entrevistas.Junto con Bill Wyman, proporcionó un contrapunto a las guitarras de Richards y Jones y la interpretación de Mick Jagger. Su último concierto de gira con los Stones fue en Miami un 30 de agosto de 2019, siendo «Satisfaction» el último redoble de batería.

Charlie’s signature beat and jazz-swing-infused sound were the driving forces behind the greatest rock&roll band of all time. The jazz man who would become a rock superstar beat out the foundations that underpinned the music of the Rolling Stones. He was the center of gravity and the head of the demons. The band became synonymous with rock and roll excess, but for Watts, playing with the Stones didn’t make him plunge down the same ego-laid path that Mick Jagger and Keith Richards would travel down. Watts competed with Bill Wyman for the title of least charismatic member. He avoided the limelight as much as possible and rarely gave interviews. Along with Bill Wyman, Watts provided a counterpoint to Richards’ and Jones’ guitars and Mick Jagger’s swaggering. His last concert on tour with the Stones was in Miami on August 30, 2019. “Satisfaction” would be his last drum roll.

La última actuación en vida de Charlie Watts con los Stones ocurrió el 18 de abril de 2020 en plena pandemia interpretando «You Can’t Always Get What You Want» en el concierto benéfico One World: Together At Home tocando una batería invisible.

Charlie Watts’ last live performance with the Stones was on April 18th, 2020 in the midst of the pandemic, air drumming “You Can’t Always Get What You Want” at the One World: Together At Home benefit concert.

Unos días más tarde, 23 de abril, los Stones estrenaron la canción “Living In A Ghost Town”, tema que grabaron durante marzo de 2019. primera canción de los Stones en 8 años desde aquel “Doom and Gloom” y “One more shot”, publicado en el  recopilatorio, “GRRR!”.

A few days later, on April 23rd, the Stones premiered the track “Living In A Ghost Town”, a song they recorded in March of 2019; the first in 8 years since “Doom and Gloom” and “One More Shot”, released as part of the compilation, GRRR!.

El último disco que los Rolling Stones grabaron en un estudio fue el álbum de versiones de blues Blue & Lonesome en 2016. El álbum “A Bigger Bang” hace 15 fue el último disco de los Stones compuesto con canciones originales bajo la producción de Don Was y Jagger y Richards.

The last studio album the Rolling Stones recorded was the blues cover album entitled Blue & Lonesome,in 2016. Released fifteen years ago, A Bigger Bang was the last Stones album composed of original songs, produced by Don Was, along with Jagger and Richards.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.3

Además de su habilidad musical, su experiencia en diseño gráfico también resultó útil. Se le ocurrió diseñar la portada del álbum de 1967, Behind the Buttons, y ayudó a crear los decorados que se convirtieron en una característica cada vez más importante de las giras de la banda. A Watts también se le ocurrió la idea de promover su gira de 1975 por los Estados Unidos haciendo que la banda tocara Brown Sugar en la parte trasera de un camión mientras conducía por las calles de Manhattan.

In addition to his knack for music, Watts’ skills in graphic design were also put to good use. He was the one who designed the cover for the 1967 album, Behind the Buttons, and he also helped design the stage sets that would became an increasingly important part of the band’s tours. In fact, it was Watts who came up with the idea to promote their 1975 US tour by having the band play “Brown Sugar” from the back of a flatbed truck while driving through the streets of Manhattan.

Su estilo de vida mientras viajaba contrastaba directamente con el de otros miembros de la banda. Rechazó los encantos de las hordas de groupies que perseguían a la banda en todas sus giras, permaneciendo fiel a su esposa Shirley, con quien se había casado en 1964. Sin embargo, a mediados de la década de los 80, durante lo que atribuyó a una crisis de la mediana edad, Watts se descarriló con la bebida y las drogas, lo que lo llevó a la adicción a la heroína. Al mismo tiempo, su esposa estaba luchando contra su propio alcoholismo. y su hija, Seraphina, se había convertido en una especie de «niña salvaje» y fue expulsada de la prestigiosa escuela pública de Millfield por fumar cannabis.

On the road, Watts’ lifestyle was completely opposite to that of the other members of the band. He rejected the charms of the hordes of groupies that stalked the band all over the world, remaining faithful to his wife Shirley, whom he had married in 1964. However, in the mid-1980s, during what he would later attribute to a midlife crisis, Watts was derailed with alcohol and drugs and ended up addicted to heroin. At the same time, his wife was battling her own alcoholism, and their daughter, Seraphina, had become something of a “wild child” and was expelled from the prestigious Millfield Public School for smoking weed.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.6

Se ha marchado para siempre la columna vertebral y el latido de los Rolling Stones, la elegancia en la simpleza a la hora de tocar su batería Gretsch modelo 58, Keith Richards siempre dice que antes de empezar los conciertos necesitaba verle detrás para saber que todo está en su sitio, como cuando tocaba Jazz y pertenecía a la Alexis Korner Blues Incorporated, una de las bandas londinenses de Blues más importantes en la década de los años sesenta.

The backbone and the beat of the Rolling Stones, the elegance in simplicity behind his Gretsch ‘58 drum set, has left us forever. Keith Richards has always said that he couldn’t go out on stage until he saw Watts there, meaning that everything was in its place. Just like when he played Jazz in the Alexis Korner Blues Incorporated, one of the most important London blues bands in the sixties.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.7

Charlie Watts influenciado desde muy joven por la música norteamericana, absorbiendo sobre todo Jazz con nombres como Davy Toug, Big Sid Catlett, George Wettling, Freddy Below, Roy Haynes, Earl Bostic, o Gerry Mulligan, aunque su verdadera pasión era comprar trajes elegantes y discos de Charlie Parker, su ídolo, llegando incluso a escribir un libro con dibujos del propio Charlie sobre el bebop y Jazz de Parker, titulado “Oda a un pájaro de altos vuelos” (Ode to a High-Flying Bird).

Charlie Watts influences go back to early American music, soaking up, from a very young age, countless Jazz names such as Davy Toug, Big Sid Catlett, George Wettling, Freddy Below, Roy Haynes, Earl Bostic, or Gerry Mulligan. However, hisoHHowever,  true passions were buying elegant suits and records of his idol, Charlie Parker, even going so far as to write a book with his own drawings about Parker’s bebop and jazz, entitled “Ode to a High-Flying Bird”.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.

Charlie Watts autodidacta con la batería aprendió a traves de sus ídoles y Big Bands del jazz, en la que su base rítmica con los pies inteligente, preponderando el hit-hat y backbeat y llegando tarde el golpe a la caja que hace del sonido Rolling Stones tan especial y característico, Watts es de los pocos baterías del género que aborrecen los solos.

Charlie Watts was self-taught and learned to play the drums by listening to his idols and Big Band jazz. He tried to emulate those rhythmic bases, flaunting the hit-hat and backbeat, with sluggish snare beats that would make the Rolling Stones’ sound so unique and characteristic. Watts was one of the few drummers of the genre that shied away completely from solos.

Charlie Watts detestaba el Rock & Roll, Elvis sobre todo, se empezó a interesar por el Blues gracias a Alexis Korner que le enseñó a Cyril Davies y Jagger, Richards y Brian Jones le enseñaron a Jimmy Reed.

Charlie Watts hated Rock & Roll; Elvis in particular. He got into blues thanks to Alexis Korner, who taught Cyril Davies. Afterwards would follow Jagger, Richards and Brian Jones.

Su pasión por el Jazz lo ha llevado a formar en distintas épocas una orquesta con 33 músicos, un quinteto y el proyecto The ABC & D of Boogie Woogie junto a Axel Zwingenberger, Ben Waters, y Dave Green, que pudimos ver en directo en abril de 2011 en varios conciertos en Barcelona.

His passion for jazz would led him to create a quintet and orchestra made up of 33 musicians for the project The ABC&D of Boogie Woogie, along with Axel Zwingenberger, Ben Waters and Dave Green, who we saw perform live in April 2011 at a number of concerts in Barcelona.

Charlie Watts publicó su primer disco en solitario en 1986 «The Charlie Watts Orchestra: Live Fullham Town Hall«, donde nos transporta al Nueva York de los años cuarenta y homenajeando a Charlie Parker o Lester Young.

Charlie Watts published his first solo album in 1986 called The Charlie Watts Orchestra: Live Fullham Town Hall, where he took us back to the New York in the ‘40s, paying homage to Charlie Parker and Lester Young.

Charlie Watts cumple 72 años

From One Charlie Box Set (1991), Tribute to Charlie Parker with Strings (1992), Warm and Tender (1994), Long ago and Far Away (1996), Charlie Watts Jim Keltner Project (2000), Watts at Scott’s: Charlie Watts and the Tenlet (2004), The Magic of Boogie Woogie (2010) o su reciente tributo con Ben Waters al quinto Stone, Ian Stewart, Boogie 4 Stu (2011), The ABC&D of Boogie Woogie, Live in Paris (2012) o su último Charlie Watts Meets the Danish Radio Big Band (2017).

From One Charlie Box Set (1991), Tribute to Charlie Parker with Strings (1992), Warm and Tender (1994), Long ago and Far Away (1996), Charlie Watts Jim Keltner Project (2000), Watts at Scott’s: Charlie Watts and the Tenlet (2004), The Magic of Boogie Woogie (2010) or his more recent tribute with Ben Waters to the fifth Stone, Ian Stewart, Boogie 4 Stu (2011), The ABC & D of Boogie Woogie, Live in Paris (2012) or his last release: Charlie Watts Meets the Danish Radio Big Band (2017).

Escucha «Boogie 4 Stu», con Ben Waters, Ronnie Wood, Keith Richards, Charlie Watts y PJ Harvey entre otros.

Listen here to “Boogie 4 Stu”, with Ben Waters, Ronnie Wood, Keith Richards, Charlie Watts and PJ Harvey, among others.

Charlie Watts cumpliría su sueño en 1985, actuando en el legendario club de Jazz del Soho Londinense Ronnie’s Scott Jazz Club, club en que presención en directo a los mejores músicos de Jazz del momento.

Charlie Watts dreams would come true when he played at the legendary Ronnie’s Scott Jazz Club, London’s Soho Jazz Club, in 1985 when he performed live with the greatest jazz musicians of the moment.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.8

Dirty Rock estuvo presente en dos de los tres cociertos que Charlie Watts ofreció en Barcelona con The ABC&D of Boogie Woogie, te dejamos unos vídeos de los dos conciertos en Barcelona el pasado 6 y 7 de abril en la sala Luz de Gas en 2011.

Dirty Rock was there to see two of the three concerts that Charlie Watts offered in Barcelona with The ABC&D of Boogie Woogie. Here are some videos of the two concerts in Barcelona on April 6th and 7th at the Luz de Gas hall in 2011.

Fotos del concierto de Barcelona de Charlie Watts en abril de 2011.

Photos of Charlie Watts’ Barcelona concert in April 2011.

Charlie Watts, 72 años entre el Jazz y el Rock de los Stones , foto en Barcelona
Charlie Watts, 72 años entre el Jazz y el Rock de los Stones , foto en Barcelona
Charlie Watts, 72 años entre el Jazz y el Rock de los Stones
Charlie Watts, 72 años entre el Jazz y el Rock de los Stones
Charlie Watts, 72 años . Visita a Barcelona en el 2011
Charlie Watts, 72 años . Visita a Barcelona en el 2011

Desde que los Rolling Stones anunciaron su intención de hacer una gira sin él a principios de agosto, hubo temores de malas noticias. La desaparición de un Stones parece una anomalía tal que la gente todavía esperaba otro hechizo de muerte. Ese sueño terminó con Charlie Watts el martes 24 de agosto. En la compleja configuración de los Rolling Stones, centrada en los «gemelos luminosos» (The Glimmer Twins), el sobrenombre dado a Mick Jagger y Keith Richards durante más de medio siglo, y músicos que no menos talentosos, se suponía que no debían escribir ni componer y evolucionar en una sombra un tanto condescendiente, Charlie Watts ocupaba un lugar único.

Ever since early August when the Rolling Stones announced they’d be touring without him, speculation started to rear its ugly head. The disappearance of one of our beloved Stones seemed so unthinkable that we were desperately hopeful for a miracle. That pipe dream ended with Charlie Watts’ passing on Tuesday, August 24th. In the complex configuration of the Rolling Stones, centered on the “Glimmer Twins” (nickname given to Mick Jagger and Keith Richards for more than half a century), and other musicians who, while equally talented, weren’t supposed to write or compose and were supposedly destined to simply ebb into a somewhat condescending shadow, Charlie Watts occupied a unique place.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021

Las luces ahora están apagadas y es hora de dormir por la eternidad. Charlie vivirá dentro de la música de los Rolling Stones. El latido de los Stones se ha detenido. Resuenan en nuestras mentes el ritmo de su batería en Slave, Let it Bleed, Get Off My Cloud, Hagn Fire, Honky Tonk Women, Neighbours, 2120 South Michigan Avenue, Under my thumb, etc.

The lights have dimmed and the time has come to sleep for all eternity. Charlie will continue to live through the music of the Rolling Stones but the Stones’ beat has stopped. His drumming rhythm will carry on forever on Slave, Let it Bleed, Get Off My Cloud, Hagn Fire, Honky Tonk Women, Neighbors, 2120 South Michigan Avenue, Under my thumb… and the list goes on.

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.9

Dios te bendiga Charlie. Gracias por la música gracias por ser el ritmo de toda mi vida desde que tenía ocho años. reproduciré todos mis álbumes de Stones en orden para que la gente siga bailando al son de los irresistibles tambores vudú durante muchos años más. Descansa en paz Charlie Watts.

God bless you, Charlie. Thank you for your music, thank you for being the rhythm of my whole life since I was eight years old. I will continue to play my Stones’ albums so we never stop dancing to the irresistible voodoo drum rhythm for years and years to come. Rest in peace, Charlie Watts.

«May the good Lord shine a light on you
Make every song your favorite tune
May the good Lord shine a light on you
Warm like the evening sun…»

Adios-Charlie-Watts-RIP-DEP-2021.5

Translation by Jessica Jacobsen.

More from Carlos Pérez Báez

Molly Tuttle y Nathaniel Rateliff homenajean a Stevie Nicks y Tom Petty

Molly Tuttle y Nathaniel Rateliff interpretan el clásico de Stevie Nicks y...
Leer Más