«Long Way From Home» es el fenomenal álbum debut de JD Clayton publicado este pasado fin de semana. Una absoluta maravilla donde predomina la sencillez y cero pulimento y tópicos. No los necesita. Sonido propio sin llegar a empalagar mezclando tiempos y géneros, producido por Thomas Dulin (Drew Holcomb & The Neighbors).
Last weekend, JD Clayton made his fantastic debut with «Long Way From Home». This absolute gem of a record is gushing with simplicity and absolutely void of fillers and clichés. Produced by Thomas Dulin (Drew Holcomb & The Neighbors), it’s impossible to get tired of his already trademark sound that is a beautiful mix of different eras and different genres.
El disco arranca con el canto de unos pájaros y una guitarra acústica y JD Clayton volando cerca de ellos, elevándose para cumplir con la naturaleza blue eyed soul y pateando el suelo con sus sucias botas. Son «Hello, good mornin’ y «American Millonaire». «Beauty Queen», esa encarnación del trote a caballo en las canciones de Johnny Cash con sus Teennessee Tree, y de la americana más elemental, es decir, esa amalgama de influencias de raíces estadounidenses, presentadas con una fastuosa fluidez entre ellas, hasta sumergirse en territorios Merle Haggard y Bakersfield con las siguientes «Goldmine», la soberbia «Cotton Candy Clouds», la estremecedora «Different Kind of Simple Life» y «Long way from home».
The album opens up with an acoustic guitar and the sound of birds chirping, with JD Clayton flies high beside them, soaring to blue-eyed-soul heights before coming back down, kicking up dust with his tattered boots on «Hello, good morning» and «American Millionaire». «Beauty Queen», a rhythmic trot that evokes Johnny Cash’s Tennessee Tree and true Americana; a melting pot of influences seeped in American folk that flows sumptuously until it plunges into the land of Merle Haggard and Bakersfield on what comes next: «Goldmine», the sensational «Cotton Candy Clouds», the earth-shattering «Different Kind of Simple Life» and «Long Way From Home».
Momento estelar con «Heartaches after Heartbreaks» que te dejará boquiabierto. Una canción como ese viejo lugar y recuerdo que parece un infierno. Botellas vacías, una vez llenas de promesas se quedaron vacías y solas cantado durante una «Midnight Special», rindiendo tributo a Fogerty y sus CCR en el clásico de Leadbelly.
«Heartaches after Heartbreaks» is one of the highlights of this album: it will knock you off your feet and carry you away to that bygone place that reminds you of hell. Empty bottles, once full of promises, are now just a shadow of what they used to be on the lonesome vocals of «Midnight Special,» a tribute to Fogerty and the CCR on that Leadbelly classic.
JD Clayton cierra el disco bajo la luna azul y el verde de los árboles. Es «Sleepy in night in Nashville» a modo bluegrass, donde respirar el aire cobijado entre sombras. Escuchar también su primer trabajo en forma de EP «Smoke out the fire» y ver que nuestras vidas son caminos que se internan en el bosque, en particular éste llamado «Long Way From Home» de JD Clayton. Un 10 de disco.
JD Clayton brings the record to a close under a blue moon and the greenest of trees on a bluegrass-laden «Sleepy at Night in Nashville», where you take it all in, tucked safe away in a shadowy sanctuary. And don’t forget to listen to his first EP, “Smoke out the fire». It’ll open your eyes and make you see that our lives are just paths that cross in the forest. And «Long Way From Home» is one of those such paths. Impeccable.
Translation: Jessica Jacobsen